Koude acquisitie nog steeds interessant middel voor ondernemers

Nieuwe klanten krijgen voor bedrijven, het is niet gemakkelijk. Alhoewel veel bedrijven aan marketing doen (zowel on- als offline), blijven er zeker ook nog veel kansen voor koude acquisitie liggen. De telefoon is daarbij een belangrijk instrument.

Toch hebben veel mensen in de sales en ondernemers er weinig trek in om de telefoon op te pakken en potentiële klanten te gaan bellen. Er zijn overigens ook bepaalde regels waaraan voldaan moet worden. Zo is er een bel mij niet register waar consumenten zich kunnen inschrijven zodat ze niet meer gebeld zullen worden. Wel iets om rekening mee te houden. Voor de B2B markt zijn de regels anders.

Als u bepaalde potentiële klanten wilt gaan bellen via de telefoon, dan is het vooral zaak om kalm te blijven. Bij veel mensen breekt ze het zweet al uit als ze dit moeten gaan doen. En dat is zonde. Hierdoor wordt het vaak uitgesteld en we weten allemaal dat van uitstel uiteindelijk afstel komt! Daarom een aantal tips om beter aan de telefoon te worden.

Ademhaling om ontspannen over te komen aan de telefoon

Een rustige ademhaling is de sleutel tot ontspanning. Zo ook als u die telefoon op moet gaan pakken. Bij het inademen is het zaak om dit via de buikademhaling te doen. Zo ontspant u het meeste. Dit is ten eerste goed voor de spanning, maar het klinkt ook door naar de potentiële klant aan de andere kant van de lijn.

Daarnaast gaan er bij veel sales mensen en ondernemers bepaalde dingen door het hoofd. Doemscenario’s die waarschijnlijk niet erg reëel zijn. Stel u de vraag of de dingen die u uzelf wijs maakt (het stemmetje in uw hoofd) wel echt zullen gaan gebeuren. Als u dit vanaf een ander perspectief bekijkt, zult vaak tot de conclusie komen dat dit helemaal niet zo snel zal gebeuren. Wel is het zaak om altijd de regels omtrent koude acquisitie in de gaten te houden.

Als u eenmaal klanten heeft, is het natuurlijk zaak om facturen op tijd betaald te krijgen. Niet iedere klant betaal even goed. Er zijn partijen die voor u kunnen onderzoeken of uw potentiële klant een goede betaalhistorie heeft. Een incasso partner kan u natuurlijk altijd helpen bij het incasseren van de rekeningen, maar voorkomen is altijd beter dan genezen.